środa, 13 listopada 2013

The Best of Ukrainie vol.1

Zaczynamy nowy cykl na blogu. Co tydzień będziemy wrzucać nową część opowiadania-reportażu z naszego wyjazdu na Ukrainę, który odbyliśmy we wrześniu 2012 roku. Będzie w nim wiele ciekawych, a przede wszystkim praktycznych opowieści z naszej wyprawy.
Dzisiaj część pierwsza, o tym jak w ogóle dotarliśmy do tego pięknego kraju :)

Kijów

Podczas gdy nasi koledzy i koleżanki biegają po biurach podróży i wykupują wycieczki do Egiptu czy Chorwacji, my z Nikodemem obmyślamy plan naszej wrześniowej wyprawy. Wszystko po to, żeby te wakacje były wyjątkowe i niezapomniane, ale także po to, by podczas letniego szaleństwa nie pozbawić się resztek pieniędzy ze studenckiej kieszeni. Chcemy udowodnić wszystkim, że można wyjechać na długo, do miejsc „egzotycznych”- odmiennych od tych, które znajdziemy nad polskim morzem, ale za podobną kwotę. Początkowo przeglądaliśmy oferty w naszych polskich kurortach, jednak koszt 4 dniowego wyjazdu wydawał się nazbyt wysoki. To skłoniło nas do poszerzenia poszukiwań i wykroczenia poza ojczyźniane granice. Zaczęliśmy więc od poszerzenia wiedzy w Internecie. Mięliśmy już kilka pomysłów i perspektyw, jednak chcieliśmy jak najdokładniej rozeznać się w kosztach i tak zwanych atrakcjach turystycznych. W końcu padło na Krym. Rozpoczęliśmy od tego, jak się tam dostać. Najważniejsze kryterium-tanio. Nikodem, specjalista od znajdywania tanich biletów lotniczych (oczywiście tanich linii), wyszukał nam bilet z Katowic do Symferopolu, żeby było taniej- przez Kijów. Takim oto sposobem do naszego podróżniczego planu wpadło dodatkowe, ale jakże cudowne miasto. Podczas, gdy nasi znajomi pakowali klapki do swoich walizek, my szykowaliśmy buty trekingowe i wygodne ubrania do podróżniczych plecaków. Przecież nie będziemy podwożeni autobusami z miejsca na miejsce, nie będziemy leżeć na leżakach przy basenie każdego dnia. Nas czeka prawdziwa wyprawa! Pierwszą noc, tuż przed wylotem spędziliśmy w schronisku młodzieżowym Ślązaczek w Katowicach. Był to najdroższy nocleg z całej naszej wyprawy i wyniósł on 30zł od osoby.

Schronisko PTSM Ślązaczek w Katowicach
O godzinie 10.00, dnia 18go września z  zapakowanymi po brzegi plecakami wyruszyliśmy na Katowickie lotnisko. 230 minut później byliśmy już na Ukrainie.
 Terminal A Portu Lotniczego Zhuliany w Kijowie
Jej stolica, pełna monumentalizmu i charakterystycznych zabytków przywitała nas ciepłą i przyjemną jak na wrzesień pogodą, można powiedzieć optymalną. Rozpoczęło się nasze zwiedzanie. Na początku widzieliśmy stadion, na którym odbywał się finał EURO2012. Następnie zasmakowaliśmy w lokalnych przysmakach, które znaleźliśmy przy Placu Niepodległości. Pierepiczki i kwas chlebowy są najlepszą rzeczą jaką dane nam było jeść na ukraińskiej ziemi. Był to naprawdę porządny obiad za zaledwie 4zł. Z pełnym brzuszkiem a więc szczęśliwi wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie.

Pierepiczki i kwas chlebowy na Placu Niepodległości
Niewielkimi, pięknymi uliczkami, pełnymi lokalnych sprzedawców oferujących swoje wyroby rękodzielnicze. Dotarliśmy na wzgórze na którym znajdowała się  cerkiew Świętego Andrzeja. Z niej rozciągała się przepiękna panorama na to majestatyczne miasto.  Ten widok zainspirował nas do dalszych poszukiwań cudownych miejsc, których do końca naszego pobytu na Ukrainie nie brakowało. Z racji dość późnej pory, zmuszeni byliśmy do wyselekcjonowania miejsc, które chcieliśmy odwiedzić. Kierując się do miejsca spoczynku widzieliśmy Sobór Mądrości Bożej,  a  także Złotą Bramę, która jest fragmentem monumentalnych średniowiecznych murów miasta. To właśnie ona strzegła wjazdu do Kijowa od XI wieku.  Następnie udaliśmy się ulicą Chreszczatyk  (Хрещатик) z powrotem do Placu Niepodległości.   Po dniu pełnym wrażeń dotarliśmy na miejsce noclegu - hostel. Było to kilka pokoi wynajmowanych w domu prywatnym. Tą noc spędziliśmy w czteroosobowym pokoju, który cały był do naszej dyspozycji.
Noc w Kijowie. Jutro lecimy na Krym

Już za tydzień kolejna część naszej opowieści :)